Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Foveon
Sgt. at arms
Dołączył: 08 Gru 2015
Posty: 1994
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: DW Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 8:14, 13 Cze 2018 Temat postu: Wymiana, sprawdzenie wybieraków zębatki koła tylnego. |
|
|
Wczoraj wymieniałem takowe więc napiszę co i jak.
Co to jest i gdzie się mieści.
Są to tuleje gumowo metalowe które są za tylną zębatką na feldze.
Zębatka ma cztery "śruby" (wybieraki) które wchodzą w owe tuleje. W efekcie tryb nie jest spięty na sztywno z kołem i ma luzy niwelujące nierówności pracy łańcucha i silnika.
Po pewnym czasie guma się wyrabia i tryb dostaje luzów w stosunku do felgi.
Patrząc się od strony trybu luzy są w lewo i prawo (z tyłu koła przód i tył).
Jak sprawdzić czy są wyrobione.
Motocykl dajemy na centralną nogę i wbijamy dowolny bieg. Łapiemy koło i ruszamy nim do przodu i tyłu. Jeżeli tryb rusza się w stosunku do felgi (patrząc od przodu na tryb) o ok 5-10 mm to znaczy że tuleje raczej do wymiany.
Naprawa.
Ściągamy koło ( w VT robimy to na centralnej nóżce), i ściągamy tryb który trzyma się tylko na pierścieniu segera.
Wtedy ukażą się nam 4 tuleje gumowo metalowe. Jeżeli bez problemu wyjmiemy środkowe tulejki o średnicy wewnętrznej 9mm to wiadomo że najwyższa pora na wymianę.
I tu są dwie metody.
Pierwsza to wydłubanie całej gumy i wsadzenie tam gumowego zbrojonego węża ogrodowego o odpowiedniej średnicy. Ale nie tylko kawałka wyrobionej części bo to nic nie da. Trzeba dobrać średnicę na ścisk. To zabawa żmudna i z niewiadomym efektem. Boże być dobre na lata albo na chwilę.
Druga to wymienić na nowe.
Na szczęście pasują od Rometa RM 125
Wymiary
Średnica wewnętrzna 9 mm
Średnica zewnętrzna 24 mm
Wysokość 20 mm
Najgorsze jest samo wyjęcie starych tulej. Małe dłutko i przecinak. Zewnętrzna tuleja jest z cienkiej blaszki i można ją wygiąć i przeciąć. I tak powoli można wyłuskać zużyte tuleje.
Nowe nabijamy delikatnie dobierając odpowiednią nasadkę klucza z grzechotki przez którą nabijamy tuleje.
Co może się stać kiedy tego nie wymienimy.
Po pierwsze słychać stukanie przy ruszaniu zwalnianiu i dodawaniu gazu.
Mogą się zerwać śruby (wybieraki) na trybie.
Może wyrobić się kołnierz na feldze trzymający pierścień segera i pęknąć co powoduje że felga jest do wyrzucenia.
Ja wymieniłem w ostatnim momencie bo robiło się to co opisałem w 3 punkcie. Tryb tak latał na boki że wyrobił się rowek od pierścienia i nawet pękł kawałek kołnierza. Gdybym to zostawił tryb by spadł z felgi łańcuch z tryba a koło by się zblokował. Raczej nic przyjemnego.
Podane tuleje na pewno pasują do VT VL i Daystara. Do reszty Daelimów prawdopodobnie też.
Miłej zabawy.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Foveon dnia Śro 8:16, 13 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Maciej Rosolski
Member
Dołączył: 06 Wrz 2017
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 16:06, 13 Cze 2018 Temat postu: |
|
|
Znakomita instrukcja, jak z podręcznika,
Można czytać i działać.
Dodam tylko, że warto przy każdej wymianie zębatki sprawdzić stan wybieraków.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
DaelimVJ125
Support
Dołączył: 10 Kwi 2018
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: DOA Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 15:55, 15 Cze 2018 Temat postu: |
|
|
Bardzo fajnie napisane. Ja właśnie mam u siebie problem, bo miałem tak wybite te gumy że wyrobiła się aż piasta. Konkretnia ta powierzchnia która ustawia zębatkę centrycznie w stosunku do osi koła. Teraz nie wiem jak się pozbyć tego problemu. Czy można delikatnie to stoczyć i dorobić odpowiednią tulejkę która to wycentruje? Ta co jest oryginalnie to wchodzi w zębatke ładnie ale ma luz przy piaście, przez to łańcuch jest raz napięty, raz luźny i szarpie przy ruszaniu. Mieliście może taki problem?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Foveon
Sgt. at arms
Dołączył: 08 Gru 2015
Posty: 1994
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 22 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: DW Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 17:35, 16 Cze 2018 Temat postu: |
|
|
No w zasadzie ja mam podobny problem. Jak już się mocno wyrobiła to klops. Ja mam problem z kołnierzem na górze tam gdzie się trzyma pierścień. Nacięcie go głębiej nie wchodzi w grę bo jest tam blisko łożysko. Obawiam się że stoczenie tego i dorobienie kołnierza może osłabić ośkę na kole i może pęknąć. Można by też nadspawać aluminium i przetoczyć ale nie miał bym zaufania do tego. Najtaniej i najrozsądniej jest zakupić inne koło.Używki do VTka chodzą po 120 zł. Ale znów czkała by mnie polerka Z kolei nowe z korei do daystara to ok 500.Tak żle i tak niedobrze. Jak u mnie zacznie padać zakupie używane koło i niestety będę je polerować. Przy wyrobionych gumach łańcuch latał jak by był nie równo naciągnięty. Teraz siedzi prościutko.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bishop
Support
Dołączył: 01 Cze 2019
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: SC Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 11:35, 07 Lut 2023 Temat postu: |
|
|
Drobne zalecenie/przestroga ode mnie.
Ostatnio wymieniłem te tuleje u siebie. Kupiłem komplet tuleje i trzpienie (te bolce co w nie wchodzą) od RM 125. Okazało się, że... po pierwsze wewnętrzna średnica tulei to 9.3mm (na samej gumie jest wybite "9.3") a bolce mają średnicę ok 8.9mm. W sumie luz całkowity sięgał 0.4mm a myślę, że luzu w ogóle nie powinno tutaj być. Bolce zwróciłem i mam zamiar wytoczyć takie u tokarza, tak aby wchodziły na wcisk.
Także weźcie proszę pod uwagę, że to może kosztować coś więcej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jarcun
Prospect
Dołączył: 31 Maj 2018
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 20:07, 09 Lut 2023 Temat postu: |
|
|
Można też napawać felgę i dać do toczenia ale wiadomo koszta rosną
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|